Aby uzyskać pełen dostęp, zapisz się do newslettera*.
*Tylko poprawnie wpisane i aktywne adresy email, gwarantują pełen dostęp do serwisu.

Bezstratne kodeki audio - FLAC, M4A, WMA, APE, MLP

Drukuj PDF
+ 4
+ 2
Muzyka cyfrowa to przede wszystkim mp3. Ale audiofile poszukują alternatywnych lepszych jakościowo formatów. Scharakteryzujmy je pokrótce.

 

Bezstratne kodeki audio - FLAC, M4A, WMA, APE, MLP.

 

FLAC

Logo FLAC.Format plików określany jako bezstratny oparty na rodzinie formatów OGG. Poprzednik FLAC to OGG Squish, jednak został już całkowicie wycofany z użytku. Jako jeden z niewielu kodeków na rynku jest w pełni bezpłatny i otwarty, co w sporej mierze zdecydowało jego nadzwyczajnym sukcesie. Kompresja FLAC wynosi minimum 40%, a może sięgać nawet 60%, co jest niezwykle dobrym wynikiem. Najlepsze kodeki stratne osiągają wynik ok 90%. W kodeku FLAC zaimplementowano predykcję liniową oraz komplet metadanych w postaci haszu MD5, który zawiera odbitkę oryginalnego studyjnego pliku PCM. Dzięki temu format FLAC faktycznie pozwala na odtwarzanie muzyki w formie „bit-to-bit” w stosunku do materiału studyjnego. Na tle innych formatów FLAC wyróżnia się znakomitą wydajnością i szybkością. Pliki są rozkodowywane w locie nawet na najprostszych urządzeniach przenośnych. Kolejna zaleta FLAC to także fakt, że wiele studiów nagraniowych. FLAC jest w stanie przenieść także wielokanałową muzykę i przywrócić ją do oryginalnej formy.

Programy wspierające FLAC: Foobar2000, Windows Media Player, Media Player Classic, Winamp, AlSong, QCD, Aimp, JetAudio, MediaMonkey, XMPlay.

Powyższe programy wymagają pobrania i zainstalowania odpowiedniego kodeku z oficjalnej strony FLAC:

http://flac.sourceforge.net/

 

M4A  / Apple Lossless

Powyższe programy wymagają pobrania i zainstalowania odpowiedniego kodeku z oficjalnej strony FLACM4A to inna nazwa MPEG-4 Audio Layer. Jest to kontener multimedialny zgodny ze standardem MP4, który może zawierać zarówno stratne jak i bezstratne kodeki. W bezstratnej wersji jest to kodek Apple Lossless, który jest formatem zamkniętym. Podobnie jak format FLAC także Apple Lossless umożliwia zakodowanie kilku kanałów w jakości próbkowania 24bit/192khz. Poziom kompresji w Apple Lossless oscyluje wokół 50%. Wadą tego formatu jest słabe wsparcie poza produktami Apple. Zaletą przebogata biblioteka iTunes z oryginalną muzyką dostarczaną wprost ze studiów nagraniowych.

 

WMA / Windows Media Audio 9 Lossless

Format opracowany przez Microsoft w 2003 roku. Jest zdolny do przeniesienia do 6 kanałów, każdy w jakości 24bit/96kHz. Bliższe szczegóły nie są znane, gdy MS nigdy nie opublikował szczegółowej dokumentacji tego formatu. Do wad należy zaliczyć fakt, że wszystkie inne pliki multimedialne noszą nazwę wma.

 

APE / Monkey's Audio

Format bezstratnej kompresji, który korzysta z odmiennego niż FLAC lub Apple Lossless algorytmu algorytmu symetrycznego. W praktyce oznacza to dużo większe zapotrzebowanie na moc obliczeniową, ale daje także lepsze rezultaty kompresji. APE podobnie jak FLAC jest formatem całkowicie darmowym na licencji freeware. Jego największą wadą jest niewielka liczba muzyki w tym formacie dostępna w sieci oraz nikły support ze strony programów oraz odtwarzaczy przenośnych.

 

Meridian Lossless Packing

Format używany na dyskach DVD-Audio. MLP jest zdolny do przeniesienia 6-pełnych kanałów audio w jakości 24bit/96kHz lub 2 kanałów w 24bitach i 192kHz. Chociaż format DVD-Audio przestał być właściwie produkowany to sam format nie umarł, ale stał się podstawowym algorytmem w ramach aktualnie używanego formatu Dolby TrueHD na płytach Blu-ray.

   Tagi

Tematy pokrewne :

» Krzysztof Penderecki uhonorowany nagrodą Grammy

Polski kompozytor muzyki współczesnej Krzysztof Penderecki został uhonorowany statuetką Grammy podczas 59. gali wręczenia nagród. Oprócz niego, reprezentantem...

» 98% nagrań obecnych w YouTube jest autoryzowane

W ciągu ostatnich tygodni kilkukrotnie informowaliśmy o zamieszaniu panującym na rynku muzycznym, a konkretnie – spięciach pomiędzy wytwórniami muzycznymi oraz...

» Apple zamierza płacić więcej. Czy Spotify przetrwa?

Magazyny audio Digital Music News i What Hi-Fi? poinformowały o nowych giganta z Cupertino, który zamierza uderzyć w samo sedno dzisiejszych dyskusji na temat...

» Tidal wykupiony przez Apple?

W ostatni czwartek, 30-go czerwca, w The Wall Street Journal pojawił się artykuł informujący o rozmowach pomiędzy Apple a Tidalem. Według autora tekstu, gigant z...

» YouTube, Spotify, Apple Music - komu się to opłaca?

Portal Digital Music News w ostatnich dniach coraz częściej porusza temat opłacalności publikowania muzyki w serwisie YouTube. Regularnie dostaje się też usługom...

» YouTube vs. Muzyka - oglądalność nie równa się rentowność

Raport brytyjskiej organizacji reprezentującej interesy przemysłu muzycznego na Wyspach, BPI (British Phonographic Industry) ukazał duże rozbieżności pomiędzy...

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież