W ostatnich dniach stycznia w Polsce przebywał mieszkający na stałe w Chinach Rafał Czaniecki - grafik, projektant elektroniki użytkowej, współpracujący od 2012 r. z koncernem Harman International. Pan Czaniecki zajmuje stanowisko Lead Industrial Designera w firmie AKG i jest autorem m.in. projektu graficznego linii słuchawek AKG Y.

Zapraszamy do przeczytania ekskluzywnego wywiadu. Tylko na RMS.pl.

alt

RMS.pl: Czy jesteś audiofilem? W Polsce niektórzy myślą, że to sekta ;)

Rafał Czaniecki: Nie, nie uważam się za audiofila, ale nie oznacza to, ze nie zwracam uwagi na to w jaki sposób słucham muzyki. Myślę, ze większość ludzi z łatwością odczułaby różnicę miedzy najprostszymi, słabej jakości słuchawkami, a czymś bardziej wyrafinowanym. W moim przypadku (oraz wśród moich znajomych) zdarzyło się, ze po przesłuchaniu swoich ulubionych piosenek na nowym, lepszym sprzęcie, słyszy się dźwięki, o których istnieniu wcześniej się nie wiedziało!

Czy audiofile to sekta? Ja bym tak tego nie określił. Są to pasjonaci, poszukiwacze perfekcyjnego dźwięku – i nie ma w tym nic z sekty. Jednak tak się składa, ze muzyka towarzyszy większości z nas na co dzień. Każdy mógłby powiedzieć, że kocha muzykę konkretnego wykonawcy, czy kocha konkretny utwór. Muzyka jest w stanie obudzić w ludziach głębokie emocje. Wiec jeśli ktoś, kto nie jest audiofilem usłyszy od audiofila, ze “źle” słucha swojej ulubionej muzyki… Wtedy w odruchu obronnym łatwo o przypięcie plakietki “sekta”. Muzyka jest specyficznym medium z którym ludzie wiążą swoje uczucia i wspomnienia. Warto pokazać, ze muzyka może brzmieć lepiej, ze może być jeszcze bardziej poruszająca, ale trzeba to robić w subtelny sposób, by nie zostać wrzuconym do szuflady z napisem “sekta”.

Jak uważasz, jaki jest Twój najbardziej udany projekt w barwach Harmana i AKG?

Z każdym projektem tak jest. Chcę żeby każdy mój nowy projekt był tym najlepszym. Z produktów wypuszczonych już na rynek, powiem, że jest to Y50. Czyli mój pierwszy projekt dla AKG. Nigdy nie używałem słuchawek nausznych (nie były zbyt wygodne) – te są moimi pierwszymi, w których mogę siedzieć cały dzień i pracować.

Poza tym odświeżony  wizerunek marki, ogrom pracy “za kulisami”, pozycjonowanie oraz koncepcje rozwoju marki – to również projekt z którego jestem wyjątkowo dumny.

Możliwość pracowania nad każdym elementem produktu – od wyglądu, poprzez opakowania, aż po strony www i materiały marketingowe – jest czymś wyjątkowym.

alt

Aktualne trendy na rynku audio to mobile, multiroom, wireless. Jak sądzisz, co pojawi się potem?

Mam nadzieję, że będzie to rewolucja w bateriach zasilających wszystkie urządzenia mobilne – z bezprzewodowymi słuchawkami włącznie.
Z technicznego punktu widzenia właśnie ten aspekt jest niekiedy blokadą w stworzeniu czegoś nowego

Razem z tzw. wearables, pojawił się nowy trend – eyes-off-screen. Czyli chęć powrotu do czasów, kiedy nasze oczy częściej rejestrowały to, co jest wokół nas, niż to, co pojawia się na ekranie naszego telefonu. Moim zdaniem urządzenia, które nosimy (np. Smart-watch, jak zegarek) i które pozwalają nam szybko rzucić okiem na mały ekran i wrócić do rzeczywistości (jak np. Moto360) są przyszłością. Ludzie bardzo szybko przyzwyczajają się do wygodnych rozwiązań – a popatrzenie na zegarek jest o wiele łatwiejsze niż szukanie telefonu w kieszeni czy torebce. Dzięki tym urządzeniom będziemy w stanie kontrolować coraz więcej innych urządzeń pojawiających się w naszym życiu (idea Smart-home), zbieranie informacji o nas samych będzie również łatwiejsze (np. jak śpimy, ile kalorii spalamy w ciągu dnia, jaki jest nasz nastrój). Powiązanie tego trendu ze światem audio łatwo sobie wyobrazić – np. kontrolowanie słuchawek gestami lub połączenie słuchawek z zestawem multiroom, tak, że wracając do mieszkania muzyka której słuchamy na słuchawkach zostanie płynnie przeniesiona na głośniki. Wszystko może się ze sobą łączyć – nasz sprzęt audio, oświetlenie w mieszkaniu, sprzęt sportowy, informacje z naszego smart-watch`a itd. – dzięki takiej chmurze powiązań i informacji będzie można proponować rozwiązania wnikające głębiej w nasze życie i ułatwiające czynności, o których nawet nie myślimy, że mogą być ulepszone.

altNa ile lat do przodu projektowane są urządzenia z koncernu Harman?

Proces wprowadzenia nowego produktu na rynek zależy od kilku czynników: technologii, której chcemy użyć (czy jest dostępna, czy chcemy ją ulepszyć lub czy trzeba ją opracować od początku) oraz stopnia skomplikowania (np. podstawowy model słuchawek dousznych zajmie mniej czasu, niż np. zestaw głośników multiroom – jak Harman Kardon Omni).
Uogólniając jest to minimum 10-12 miesięcy wzwyż. Np. projekt AKG N90Q – nowy, topowy model AKG zaprezentowany na tegorocznych targach CES (dostępny na rynku ok czerwca/lipca), ze względu na stopień skomplikowania i zaawansowania (technologicznego, akustycznego oraz inżynieryjnego) jest w produkcji od ok. 2 lat.
Z kolei AKG Y50, dzięki ogromnemu wysiłkowi całego zespołu, oraz jednomyślnej decyzji co do ich wyglądu udało się wprowadzić na rynek w ok. 9 miesięcy.

Najwięcej czasu w całym procesie zajmuje przystosowanie produktu do produkcji. Projektant razem z inżynierem dźwięku oraz inżynierem produkcji są w stałej współpracy. Projektant zbiera wszelkie uwagi od każdej ze stron i stara się tak modyfikować produkt, by zachował pierwotny wygląd konceptu, ale przede wszystkim, by spełniał wymogi ergonomiczne oraz akustyczne. Ciągła wymiana informacji i “dostrajanie” każdego z elementów produktu niejednokrotnie zajmuje więcej czasu niż zespół zakładał na początku – taką cenę trzeba jednak płacić, jeśli nie idzie się na kompromisy.

Jednocześnie do procesu wdrażania do produkcji, są realizowane projekty marketingowe, czyli projektowanie opakowań, planowanie tekstów oraz tłumaczenia (na opakowania lub instrukcje obsługi), testy jakości oraz wytrzymałości zarówno podzespołów (np. kabli czy pilotów) jak i opakowań, tworzenie renderingów (lub zdjęć) które później znajda się na stronie www, opakowaniach, w reklamach… Często któryś z tych elementów projektu musi zając więcej czasu, by wszystko było dopięte na ostatni guzik.

alt

Jakie produkty w branży audio chciałbyś w przyszłości zaprojektować?

Mam nadzieję, że będę miał okazję zaprojektować głośniki lub system audio dla jednej z marek Harman. Projektowanie słuchawek to projektowanie bardzo prywatnego, osobistego doświadczenia. Natomiast głośniki służą do dzielenia się muzyka z większą ilością osób. Te dwie koncepcje dają różne możliwości, jeśli chodzi o wygląd produktów. Także strona techniczna i akustyczna stawiają różne wyzwania przed projektantem – w zależności od kategorii, w której się pracuje. W tym sezonie wszystkie słuchawki, które wypuści AKG będą moimi projektami – mogę więc powiedzieć, że zebrałem już nieco doświadczenia na tym polu. Mam więc nadzieję, ze będę mógł nauczyć się więcej o projektowaniu głośników czy wzmacniaczy.

Co sądzisz o wspólnym projekcie Pono i Harmana?

Niedawno miałem okazję przetestować odtwarzacz Pono. Nie jestem audiofilem, ale skok jakościowy jest… krótko mówiąc, bardzo zauważalny. Uważam, że Harman i Pono świetnie do siebie pasują – motto Harman to “Where sound matters” – myślę że Neil Young również miał podobne motto w głowie gdy zaczynał pracę nad odtwarzaczem. Połączenie dwóch firm, marek, których głównym celem jest dostarczanie sprzętu o najwyższej jakości dźwięku i wykonania jest skazane na sukces. alt Wiele osób uważa współczesne Chiny za kraj, który ma problemy z wytwarzaniem produktów o wysokiej jakości. Mieszkasz tam na co dzień, jakie jest Twoje zdanie?

Jest to oczywiście generalizacja. To tak, jakby powiedzieć, że wszyscy Azjaci wyglądają identycznie – a tak przecież nie jest.
Wśród osób, które znają realia produkcji w Chinach jest jasne, ze Made in China nie oznacza tego samego, co na początku boomu na rynek chiński. Harman współpracuje tylko z kilkoma fabrykami, z którymi podpisane umowy gwarantują najwyższą jakość produkcji. Produkcyjne know-how tych producentów jest wspierane przez wiedzę i doświadczenie naszych inżynierów dźwięku. Działa to na zasadzie ścisłej współpracy i ciągłego kontrolowania jakości. Wewnętrzna polityka firmy Harman mówi, że producenci muszą spełniać międzynarodowe standardy na każdym etapie procesu technologicznego i tylko z takimi producentami współpracujemy.

Oczywiście ze względu na ogrom produkcji w całych Chinach, oraz zapotrzebowanie na produkty z każdej półki, wybór właściwej fabryki jest kluczowy - ponieważ tak jak produkty – fabryki również mogą być kiepskiej lub doskonałej jakości.

Czy zdradzisz nam jaką muzykę lubisz i na jakim sprzęcie jej słuchasz? Czy to Twój docelowy system, a może masz w planach coś lepszego?

Muzyka jakiej słucham zależy od nastroju oraz tego, co akurat robię, nie zamykam się w jednym gatunku. Najczęściej słucham elektroniki (The Chemical Brothers, Justice, Junkie XL, The Knife), lubię również electro-pop (Yelle, Tiga), muzykę filmową (Joe Hisaishi, Alexandre Desplat, Hans Zimmer), a także wszelkie, ciężko dostępne muzyczne perełki z Japonii – zarówno nowe jak i starsze (polecam soundtrack z gry Katamari – “Touch my Katamari”, lub japoński pop z lat `80 – album Masami Tsuchyia “Rice Music”).

Posiadam JBL L16, Harman/Kardon Esquire Mini oraz AKG Y50. Z niecierpliwością czekam na nową serię produktów AKG z N-SERIES, która ukaże się na rynku w tym roku. Nie mogę nic więcej zdradzić na ten temat, ale będziemy obecni na MWC w Barcelonie, gdzie pokażemy coś nowego... Dodam tylko, że brakuje mi jeszcze dobrych słuchawek dokanałowych…

Dziękujemy za rozmowę!
Cena i specyfikacja AKG Y50 w sklepie RMS.pl

Oferta słuchawek AKG w sklepie RMS.pl alt


RMS.PL to jeden z największych polskich technologicznych portali specjalistycznych o tematyce audio-video.

Portal jest prowadzony w całości przez pracowników sklep.RMS.pl
 
Początek strony