Połączenia analogowe
 

Połączenia analogowe w sprzęcie audio klasy Hi-Fi wykonuje się najczęściej przewodami 2xRCA - 2xRCA (RCA to inna nazwa wtyku cinch), w sprzęcie wyższej klasy używa się najczęściej konektorów zbalansowanych XLR. W przypadku niektórych urządzeń przenośnych, lub np. komputerów stosuje się również przewody jack stereo – 2xRCA.

Jakość połączenia w bardzo dużej mierze zależy od materiałów użytych do produkcji kabla jego konstrukcji, oraz jakości wtyków. W chwili obecnej najczęściej można spotkać następujące materiały: 
Miedź 3N - o czystości 99,9 %. Jest to miedź o dość dużym poziomie zanieczyszczeń - 200-240 ppm (części na milion). Można ją spotkać w najtańszych i raczej nie markowych interkonektach, powinno się jej raczej unikać. 
Miedź 4N - o czystości 99,99 % tzn. beztlenowa (OFC - Oxygen Free Copper lub OFHC - Oxygen Free High Conductivity). Jest to najczęściej używana miedź w konstrukcjach audio i można powiedzieć że punkt wyjścia do zastosować audio. Poziom zanieczyszczeń wynosi w tym przypadku już tylko 40-60 części na milion. 
Miedź LGC - miedź długoziarnista lub LCC - długokrystaliczna - określenia te specyfikują miedź OFC. LGC i LCC przewyższa jakością tradycyjną miedź OFC. 
Miedź OCC (Ohno Continous Casting) - technologia produkcji miedzi mająca na celu zmniejszenie ilości kryształów w przewodniku. 
Miedź 6N - o czystości 99,99997%. Zanieczyszczenia tutaj to tylko 20 części na milion. Stosuje się ją w bardziej zaawansowanych konstrukcjach. 
Drugim materiałem często stosowanym jest srebro. Najczęściej można spotkać przewody posrebrzane. Więcej o srebrze, jego właściwościach oraz dlaczego czystość materiału ma tak duże znaczenie w artykule o kablach głośnikowych

Geometria kabla: Coax (współosiowa) - najczęściej wykorzystywana geometria, szczególnie w tańszych konstrukcjach. Środkiem kabla biegnie żyła dodatnia (gorąca), która otoczona jest dielektrykiem, a na nim znajduje się ekran który stanowi przewodnik powrotny (zdjęcie). 
Double Balanced (Balanced Wiring) - geometria tzw. zrównoważonych sygnałów. Środkiem kabla biegną dwa przewodniki w izolacji (dodatni i ujemny). Ekran oplatający je podlutowany jest tylko z jednej strony kabla - co czyli go kablem kierunkowym. Więcej o technologii Balanced - tutaj
Triple Balanced - geometria tzw. zrównoważonych sygnałów. Środkiem kabla biegną trzy przewodniki (dodatni, zerowy i ujemny) Całość otoczona ekranem połączonym z przewodem ujemnym. Używany w połączeniach symetrycznych (zrównoważonych) XLR. W przypadku połączeń asymetrycznych (konektory RCA) ścieżkę powrotną stanowią dwa przewodniki zerowy i ujemny. Więcej o technologii Balanced - tutaj

Izolatory Najlepszym izolatorem jest powietrze jednak możliwości zastosowania jego są raczej bardzo ograniczone. Najczęściej wykorzystywanymi izolatorami (dielektrykami) są: 
PVC (Polichlorek Winylu) - tanie i najczęściej wykorzystywane tworzywo - szczególnie w bardziej ekonomicznych konstrukcjach. 
PE (Polietylen) - charakteryzuje się małą stałą dielektryczną (mniejszą niż PVC) praktycznie niezmienną wraz z częstotliwością oraz niewielką stratnością. 
FPE (Pianka polietylenowa) - Ma strukturę gąbki o zamkniętych porach. Polietylen spieniony ma mniejszą, niż standardowy polietylen, stałą dielektryczną, zależną od stopnia spienienia. 
Teflon - najdoskonalszy dielektryk w postaci stałej. Stała dielektryczna teflonu jest prawie dwa razy większa niż powietrza, ale z drugiej strony dwa-cztery razy mniejsza od typowych izolatorów jak poliuretan czy PVC. 

Wtyki i konfekcjonowanie W chwili obecnej najczęściej stosuje się wtyki pozłacane oraz w niektórych przypadkach posrebrzane. Warstwa złota pokrywająca wtyk jest zazwyczaj bardzo cienka i kładziona jest na warstwę z niklu (który nie jest tak dobrym przewodnikiem jak złoto). Wtyki są najczęściej lutowane cyną zwykłą lub z domieszką srebra (jednak nie więcej niż 4%) albo zgrzewane. 

Czy długość kabla wpływa na jakość? 
Tak, im krótszy kabel tym teoretycznie lepiej - ze względu na niższą rezystancję, oraz indukcyjność i pojemność. W praktyce jednak trudno zauważyć różnicę między przewodem 0,5m czy 1,5m. 

cdn... 
Inny sposób podłączenia subwoofera do kina domowego 

Więcej o zakłóceniach w przewodach elektrycznych. 

Rodzaje przewodników w kablach głośnikowych i sygnałowych 

Kable audio - specyfikacja i budowa 

Kable, a jakość dźwięku

 


RMS.PL to jeden z największych polskich technologicznych portali specjalistycznych o tematyce audio-video.

Portal jest prowadzony w całości przez pracowników sklep.RMS.pl
 
Początek strony