Targi CES (Consumer Electronics Show) to prawdziwe święto elektroniki i technologicznych innowacji, a także niepowtarzalna okazja do zobaczenia prototypów i pierwszych zapowiedzi tego, co nas czeka w kolejnym roku technologicznego rozwoju. W 2023 roku CES odbyły się w terminie 5-8 stycznia w ekskluzywnym centrum kongresowym Las Vegas.
Targi CES 2023 gościły ponad 3200 wystawców z 166 krajów, w tym wielkich graczy jak Google, Amazon, Microsoft, HTC, NVIDIA i TikTok, Qualcomm, LG, Samsung, Sony, Panasonic i JBL. Nie bez powodu mówi się, że CES to targi technologii jutra. To tam prezentuje się prototypy, najświeższe produkty, ale i te najbardziej odjechane. Rok w rok, nie brakuje zaskakujących propozycji, takich jak np. autonomiczny bolid, terapeutyczna poduszka Qoobo z ogonem kota czy japońskiego robot, na którym przyszli dentyści mogą trenować swoje podejście do wiercącego się dziecka
Co nowego świecie audio?
Na CES 2023 Focal zaprezentował ostateczną odsłonę nowej linii pięciu głośników Vestia, które mogą być używane zarówno w konfiguracjach stereo, jak i w kinie domowym. Udoskonaloną membranę Slatefiber wykonano z włókien węglowych pochodzących z recyklingu we francuskich warsztatach, a odwrócona kopułka aluminiowo-magnezowa w kształcie litery „M” głośnika wysokotonowego TAM wzmacnia wysokie tony. Oszczędny design sprawia, że głośniki Focal Vestia łatwo wkomponują się w każde wnętrze.
Specyfikacja Focal Vestia na sklep.RMS.pl >>
SVS natomiast zaprezentował nowy subwoofer do zabudowy SVS 3000 In-Wall, który wyposażony jest w dwa niestandardowe 9-calowe przetworniki SVS o wysokim wychyleniu, zapewniające masywne wyjście niskich częstotliwości z najwyższą dokładnością. Zasilany jest przez 800-watowy wzmacniacz RMS, 2500-watowy szczytowy wzmacniacz Sledge z dyskretnym wyjściem MOSFET. Konstrukcja wzmacniacza pozwala na konfigurację dwóch subwooferów z jednego wzmacniacza.
Produkty marki SVS dostępne w sklep.RMS.pl >>
Na 50-lecie marki Naim ogłosił serię „New Classic”, na którą składają się wszechstronny przedwzmacniacz strumieniowy NSC 222, nowy potężny wzmacniacz NAP 250, który oferuje 100W na kanał oraz udoskonalony zasilacz NPX 300 zaprojektowany do współpracy z NSC 222.
McIntosh Dual Mono MC451 to wzmacniacz dual mono, czyli dwa wzmacniacze w jednym urządzeniu, z których każdy ma inną topologię konstrukcyjną. McIntosh MC451 składa się ze 150-watowego wzmacniacza lampowego i 300-watowego wzmacniacza półprzewodnikowego w jednej zunifikowanej obudowie i ma być ostatecznym rozwiązaniem dla bi-ampingu.
Soundbar, który oferuje 21 kanałów? Tak. Nakamichi Dragon to ogromny bezprzewodowy 11.4.6-kanałowy soundbar typu plug-and-play, o średnicy 58 cali, który obsługuje DTS: X Pro, Dolby Atmos, Dolby Vision i aptX HD. Dragon ma 31 przetworników, z których sześć jest skierowanych w górę (cztery w głównym soundbarze, a dwa w głośnikach 3D Omni-Motion Reference Surround) w zestawie dostajemy także cztery subwoofery. Przetworniki w głośnikach surround można obrócić nawet o 180 stopni, aby lepiej dopasować je do układu pomieszczenia. Nakamichi Dragon trafi do sprzedaży już na wiosnę 2023 roku.
JBL wprowadza na rynek nową serię Classic, która składa się z odtwarzacza CD350, zintegrowanego wzmacniacza SA550, odtwarzacza CD350, zintegrowanego wzmacniacza SA550, odtwarzacza CD350 streamer muzyki w wysokiej rozdzielczości oraz pierwszego w historii marki gramofony JBL TT350 Classic i JBL Spinner z funkcją Bluetooth. Pomimo nazwy „Classic”, wszystkie urządzenia wyposażono w najnowsze technologie audio.
Produkty JBL dostępne w sklep.RMS.pl >>
Firma Audio-Technica wypuściła nową wersję gramofonu Sound Burger, który oferuje odtwarzanie z napędem paskowym 33-1/3 i 45 obr./min i może bezprzewodowo łączyć się ze słuchawkami lub głośnikami Bluetooth przez maksymalnie 12 godzin. W zestawie dostajemy także kabel RCA do połączeń przewodowych.
Natomiast Victrola pokazała nowy gramofon strumieniowy: Victrola Stream Onyx. To tańsza wersja zaprezentowanego na CES 2022 modelu Stream Carbon. Victrola Stream Onyx posiada certyfikat "Works with Sonos", dzięki czemu muzykę z winyli można przesyłać strumieniowo do dowolnej strefy w domu.
W tym roku wśród niezwykłości można wymienić np. AVL, czyli w pełni elektryczny mały samolot pasażerski, łyżworolki na baterie marki AtmosGear, Positec - bezobsługową, automatyczną kosiarkę z szerokokątną kamerą HD, Exeger, czyli bezbateryjny, zasilany światłem pilot do telewizora wykorzystujący ogniwo słoneczne, oprócz tego podgrzewane pasy bezpieczeństwa firmy ZF, które są w stanie nagrzać się do około 40 stopni Celsjusza, co ma zwiększyć komfort cieplny jazdy w zimne dni oraz pomóc w zaoszczędzeniu na ogrzewaniu oraz prototyp ciągnika T4 Electric Power wyposażonego w funkcje autonomiczne marki New Holland Agriculture. Nadzieję budzi, choć wyglądem trochę odrzuca, najszybsza szczoteczka do zębów w ksztacie litery Y NylonBlack marki Y-Brush, która ma zapewnić efektywne czyszczenie zębów już w 10 sekund.
BMW, które w tamtym roku zaprezentowało samochód zmieniający kolory, w tym roku w personalizacji poszło o krok dalej. BMW Vision Dee to elektryczne auto, w którym dzięki technologii E Ink Prism 3 masz możliwość pokolorowania poszczególnych elementów w dowolną kombinację kolorystyczną z palety 8 barw. Szyby można nie tylko przyciemniać, ale również wyświetlać na nich animacje lub awatara właściciela i kierowcy. Czym (lub kim) jest awatar właściciela? To cyfrowy kompan, który wchodzi w emocjonalną interakcję i towarzyszy kierowcy w podróży pomiędzy rzeczywistością a światem wirtualnym. Dee to skrót od Digital Emotional Experience. Kierowanie samochodem opiera się na dialogu, gdyż jak podkreśla BMW: „Dialog tworzy naturalny i emocjonalny związek między człowiekiem a pojazdem”. BMW Vision Dee ma być dostępne od 2025 roku.
Nie od dziś marki audio wchodzą we współpracę z światem moto. Na CES 2023 można było zobaczyć wynik kooperacji Sony i Hondy. Elektryczny sedan wprowadzany pod nowo marką Afeela promowany jest jako "ruchoma przestrzeń rozrywki". Na paru ekranach można wyświetlać filmy, gry, a także grafiki wspomagająca jazdę w rzeczywistości rozszerzonej (AR). Spokojnie można korzystać z tych możliwości, gdyż za autonomiczną jazdę samochodu odpowiada zestaw aż 45 różnych czujników i kamer.
Wśród wielu nowości marki Samsung uwagę zwraca lodówka wyposażona w 32-calowy ekran. Bespoke 4-Door Flex z Family Hub+ poza podstawowymi funkcjami, których można by spodziewać się po lodówce, pozwala również na komfortowe oglądanie filmów czy seriali oraz pokazuje status pozostałych urządzeń w domu.
CES najbardziej wpływowe wydarzenie technologiczne na świecie skoncentrowane na zrównoważonym rozwoju i rozwiązywaniu globalnych wyzwań. W tym roku dużo uwagi poświęcono cyfrowemu zdrowiu, zrównoważonemu rozwojowi oraz zwiększeniu dostępności świata technologii osobom z niepełnosprawnościami.
W Las Vegas można było także zobaczyć pierwsze w historii bezprzewodowe słuchawki douszne, którymi steruje się cicho i bez użycia rąk - Perceive. Jest to możliwe dzięki interfejsowi neuronowemu, który dekoduje aktywność mózgu i twarzy. Perceive ma dwie kontrolki monitorujące aktywność mięśni twarzy (podwójne zaciskanie i potrójne zaciskanie), a pod koniec 2023 r. zostanie dodana kontrola aktywności oczu (przesunięcie wzroku w lewo-prawo / prawo-lewo i mruganie). Rok 2024 ma przynieść pierwsze funkcje oparte na aktywności mózgu (sterowanie poprzez uwagę słuchową).
Marka Jackery zaprezentowała szeroką ofertę rozwiązań mobilnego zasilania, w tym Jackery LightTent-AIR, który zdobył nagrodę Innowacji CES. Nadmuchiwany namiot z funkcją wytwarzania energii fotowoltaicznej w połączeniu z elastycznymi ogniwami słonecznymi z arsenku galu może być używany do biwakowania przez nawet 5 osób. Całkowita moc wyjściowa akumulatora wynosi 1200 W, co może szybko zaspokoić zapotrzebowanie na energię elektryczną użytkowników.
Produkty marki Jackery dostępne w sklep.RMS.pl >>
Project Leonardo to kontroler do konsoli PS5, który zaprojektowano specjalnie pod kątem osób z niepełnosprawnościami. Nowa propozycja od Sony ma umożliwiać każdemu użytkownikowi tworzenie własnych konfiguracji, a dodatkowo nie wymaga tego, by go trzymać w dłoni.
Marka L'OREAL natomiast pokazała dwa urządzenia, które mają ułatwić osobom z niepełnosprawnościami wykonanie makijażu. HAPTA to zrobotyzowane narzędzie do makijażu stworzone dla osób o ograniczonej ruchomości dłoni i ramion, a L'Oréal Brow Magic to inteligentny aplikator, który w ciągu kilku sekund wykona spersonalizowany makijaż brwi, dopasowany do kształtu twarzy.
W 2023 roku na CES ponad 3200 marek, w tym ponad 1000 start-upów przedstawiło międzynarodowej publiczności swoje najnowsze, ekscytujące propozycje ze świata audio, kina domowego, audio, AI, AR i VR, inteligentnych miast, sportu i robotyki, inteligentnego domu, żywności, motoryzacji, czy NFT. Co ciekawe, to także okazja, by spotkać znane postaci ze świata sportu, muzyki, filmów, telewizji i technologii. W tym roku autografy rozdawali i spotkali się z uczestnikami CES m.in.: amerykański koszykarz Grant Hill, Snoop Dogg, Imagine Dragons, Mario i Marco Andretti, Paris Hilton, Arnold Schwarzenegger, Kevin Pearce, Jose Andres, czy Paula Abdul. Nie zabrakło sesji edukacyjnych oraz spotkań z najbardziej wpływowymi liderami technologii.
O tym jak było na targach CES 2022 przeczytasz w artykule >>
Specyfikacja Focal Vestia na sklep.RMS.pl >>
Produkty marki SVS dostępne w sklep.RMS.pl >>
Produkty marki Jackery dostępne w sklep.RMS.pl >>
Produkty JBL dostępne w sklep.RMS.pl >>