Samsung i Google tworzy technologię przestrzennego dźwięku 3D Immersive Audio Model and Formats z licencją open source

W ramach współpracy Samsung i Google ma powstać nowa technologia przestrzennego dźwięku 3D Immersive Audio Model and Formats, która będzie dostępna w ramach otwartej licencji open source i prawdopodobnie będzie stanowić poważną konkurencję dla technologii Dolby Atmos.

kino domowe

IAMF ma być pierwszym standardem technologii audio 3D, który będzie oparty na otwartym kodzie źródłowym open source przyjęty przez stowarzyszenie AOM (Alliance for Open Media), w skład którego wchodzi m.in. Amazon, AMD, Arm, Apple, Google, Huawei, Intel, LG, Meta , Microsoft, Netflix, Nvidia, OPPO, Snap, Tencent, Vivo, WD i Zoom. Oznacza to, że korporacyjni i niezależni twórcy z całej branży będą mogli uzyskać dostęp do tej technologii, rozwijać ją, a z czasem także rozszerzyć jej zastosowanie.

Już w 2020 roku Samsung i Google rozpoczęli prace nad „Project Caviar”, który skupiał się nad wprowadzeniem alternatyw dla HDR i dźwięku 3D z myślą szczególnie o domowych urządzeniach audio oraz urządzeniach mobilnych. Immersive Audio Model and Formats posiada takie funkcje jak pionowe kanały dźwiękowe, analizę sceny opartą na sztucznej inteligencji oraz możliwość dostosowywania audio do preferencji użytkownika. W przyszłości będzie technologia ta ma być dostępna w telewizorach, soundbarach i smartfonach, konkurując z Dolby Atmos – wiodącym w branży formatem dźwięku przestrzennego.

kino domowe

Dźwięk 3D, dostosowując siłę, ruch i wibrację dźwięku, sprawia, że czujesz się, jakbyś był w samym sercu akcji. By to osiągnąć, nowa technologia dźwięku przestrzennego Immersive Audio Model and Formats opiera się na trzech podstawowych funkcjach: pionowej ekspresji dźwięku, analizy scen opartej na sztucznej inteligencji (AI) i efektów dźwiękowych 3D oraz rozbudowanych opcjach dostosowywania dźwięku. Wcześniejsze rozwiązania audio typu open source pozwalały na odtwarzanie dźwięku tylko w płaszczyźnie poziomej (z lewej, prawej strony, z przodu i z tyłu), IAMF natomiast wprowadza poziome rozszerzanie dźwięku, co oznacza, że może odtwarzać efekty dźwiękowe również powyżej i poniżej, podobnie jak Dolby Atmos.

kino domowe

Tak pionową ekspresję dźwięku w IAMF wyjaśnia WooHyun Nam z zespołu technologii wizualnych firmy Samsung Research: „dźwięk jest bardziej realistyczny i umożliwia użytkownikom słyszenie dźwięku z przodu, z tyłu lub z obu stron, a także nad lub pod nimi. Dzięki temu, gdy technologia IAMF zostanie zastosowana w głośnikach telewizorów domowych i soundbarach, oglądając telewizję będzie można np. słyszeć dźwięk ptaków przelatujących nad naszymi głowami”.

IAMF ma wykorzystywać sztuczną inteligencję i technologię głębokiego uczenia się do analizowania scen, by określić skąd pochodzi dźwięk i na bieżąco dostosowywać poziom dźwięku, gdy jest to konieczne. Pozwoli to np. na wzmocnienie głosu w dialogach w scenach z mocnym tłem. Może także zoptymalizować dźwięk pod kątem używanego urządzenia (głośników telewizora lub soundabara).

kino domowe

Ponadto możliwość personalizacji ustawień pozwoli użytkownikom zastosować swoje ulubione preferencje audio, np. wzmocnienie efektów dźwiękowych przy filmach akcji lub uwydatnienia dialogów podczas rozmów.

Mimo że w 2022 roku Samsung faktycznie zastosował Dolby Atmos w swoich telewizorach, to do żadnego z modelu nie wprowadził jeszcze Dolby Vision, pozostając przy własnym, konkurencyjnym formacie HDR10+. Wszystko wskazuje na to, że z czasem to Immersive Audio Model and Formats a nie Dolby ubogaci możliwości dźwiękowe urządzeń tego i nie tylko tego producenta.

Urządzenia z systemem dźwięku przestrzennego Dolby Atmos w sklep.RMS.pl >>