Koniec 3D TV?


Koreański portal technologiczny ET News opublikował artykuł, w którym przedstawiciele najpoważniejszych producentów telewizorów – LG i Samsunga – sugerują, że firmy te wycofują się z technologii 3D. Czyżby miał to być zmierzch trójwymiarowej telewizji?

Zmierzch 3D TV?
Telewizja 3D – trzeba to uczciwie powiedzieć – nigdy nie była olbrzymim hitem. Różne rodzaje okularów, dodatkowe koszta, brak kompatybilności pomiędzy markami nie przysparzały sprawie popularności. Przed trzema lata BBC opublikowało report pod wiele mówiącym tytułem „3D is dead”, co okazało się przedwczesną egzekucją. Choć brytyjskie Sky w czerwcu 2015 zlikwidowało swoje kanały 3D, to jednak część programów wciąż była dostępna na zamówienie. Wprowadzane na rynek kolejne modele telewizorów konsekwentnie wyposażane były w obsługę trójwymiarowego obrazu. Tymczasem najnowsze wypowiedzi pracowników LG i Samsunga przywołane przez ET News oraz What Hi-Fi? sugerują, że – idąc za tytułem raportu BBC – co się odwlecze, to nie uciecze. Zmierzch 3D TV? LG Electronics na dobry (?) początek zamierza zredukować liczbę produkowanych telewizorów 3D o połowę. Wiąże się to z niskim zainteresowaniem wśród klientów – wskaźniki popytu są nieubłagane. Choć 40% wszystkich telewizorów wyprodukowanych w ostatnim roku posiadało funkcje 3D, w tym roku wprowadzimy je jedynie do 20% produktów. – mówi ET News przedstawiciel firmy – Ponieważ jednak wciąż znajdują się klienci zainteresowani trójwymiarowym obrazem, nie zamierzamy z niego całkowicie rezygnować. W funkcjonalność 3D zostaną wyposażone przede wszystkim produkty premium.

kino domowe
Można zrozumieć tę decyzję patrząc przez pryzmat nakładów, jakie ponosi LG w celu wprowadzania do swoich telewizorów funkcji 3D. Firma korzysta z technologii FPR (Film Patterned Retarder), ocenianej niżej, niż np. ta stosowana przez Samsung. Obciążenie finansowe zmniejsza dodatkowo fakt, że FPR wymaga tylko pasywnych okularów 3D, znacznie tańszych w produkcji.
Zmierzch 3D TV? Być może właśnie z tego względu wypowiedź przedstawiciela pracownika partnera Samsunga – firmy konsekwentnie używającej aktywnej technologii 3D – jest bardziej zdecydowana. W ciągu ostatniego roku dostarczaliśmy Samsungowi okulary 3D, jednak na liście zamówień tegorocznych nie znajduje się ani jedna para. Wygląda więc na to, że Samsung Electronics zamierza zrezygnować z wprowadzania funkcji 3D do swoich telewizorów. Brytyjskie What Hi-Fi zwróciło się z pytaniem bezpośrednio do Samsunga. Przedstawiciel firmy nie odniósł się do informacji mówiąc, że Samsung nie zamierza komentować żadnych plotek ani spekulacji.

Zmierzch telewizji 3D nie jest wielkim zaskoczeniem. Od 2013 roku globalne organizacje badania rynku odnotowują spadek sprzedaży telewizorów 3D. Telewizja 3D była pomyłką z uwagi na niską dostępność materiałów, cenę i problemy technologiczne. – mówi pracownik agencji badawczej IHS – Nakładanie okularów do oglądania telewizji dla wielu konsumentów okazało się po prostu niewygodne. Zmierzch 3D TV? Zbliżająca się coraz większymi krokami technologia UHD 4K z pewnością nie przedłuży żywotności technologii 3D. Rozdzielczość Ultra HD do tego stopnia zwiększa perspektywę, że przypomina to w pewnym stopniu efekt 3D. Fakt, że coraz bardziej rozwijająca się gałąź VR (Virtual Reality) buduje własny ekosystem, można spodziewać się, że opisywany trend będzie jedynie się pogłębiał.
Telewizory w sklep.RMS.pl
Projektory do kina domowego w sklep.RMS.pl
Zmierzch 3D TV?