Harman przejmuje Sound United za $350M: Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, Polk i inne marki audio przechodzą pod skrzydła Samsunga

Gdy w 2022 roku Masimo wyłożyło ponad miliard dolarów na przejęcie Sound United, wiele osób uniosło brwi ze zdziwienia. Firma przodująca w dziedzinie profesjonalnych technologii medycznych kupuje portfolio ikonicznych marek hi-fi, takich jak Bowers & Wilkins, Denon, Marantz, Polk Audio, Classe, Boston Acoustics i HEOS? To był ruch, który bardziej przypominał nagły zwrot akcji niż konsekwentne, strategiczne działanie.

Teraz Masimo ogłasza sprzedaż Sound United firmie Harman International – spółce zależnej od Samsunga – za 350 milionów dolarów. W efekcie tej transakcji Masimo traci ponad 650 milionów dolarów i powraca do tego, na czym zna się najlepiej – do technologii medycznych.

Za to Harman otrzymuje solidny kawałek tortu, skupiając aktualnie w swoich rękach liczne marki audio, video, car audio, digital audio i professional audio. Denon, Marantz, Bowers & Wilkins, Polk, Definitive Technology, Classé i Boston Acoustics wchodzą do stajni, w której znajdują się już: Arcam, Bang & Olufsen, AKG, JBL, Mark Levinson, Revel i ponad 20 innych marek. Tym samym Harman staje się prawdziwym gigantem na rynku audio, konsolidując w swoich rękach potężną część tego rynku.

Dave Rogers, prezes działu Lifestyle firmy Harman, powiedział: „To przejęcie stanowi strategiczny krok naprzód w ekspansji podstawowej działalności audio firmy Harman i zasięgu w kluczowych kategoriach produktów, takich jak domowe audio, słuchawki, komponenty hi-fi i samochodowe audio. Uzupełnia ono naszą obecną siłę i otwiera nowe możliwości rozwoju. (…) Ta połączona rodzina marek, zbudowana na wspólnym dziedzictwie innowacji i doskonałości w technologii audio, wraz z utalentowanymi pracownikami obu firm, dostarczy uzupełniające się produkty audio, wzmocni naszą propozycję wartości i zaoferuje konsumentom większy wybór”.

Natomiast mówiąc językiem konsumenckim, w efekcie tej transakcji na globalnym rynku audio pozostają: gigantyczny Harman oraz Pioneer, Onkyo, Yamaha i… nikt więcej.

Jakie to będzie miało konsekwencje dla polskiego rynku i użytkowników sprzętu? Czas pokaże. Oczywiście będziemy trzymać rękę na pulsie.