Kable głośnikowe
 

Najczęściej wykorzystywanymi materiałami w przewodach głośnikowych są miedź oraz srebro. Ta pierwsza aby mieć dobre właściwości audio powinna się odznaczać dużą czystością. Można wyróżnić przynajmniej kilka jej rodzajów


Miedź 3N - o czystości 99,9 %. Jest to miedź o dość dużym poziomie zanieczyszczeń - 200-240 ppm (części na milion). Stosuje się ją czasami w najbardziej budżetowych systemach audio, ale ogólnie powinno się jej unikać.
Miedź 4N - o czystości 99,99 % tzn. beztlenowa (OFC - Oxygen Free Copper lub OFHC - Oxygen Free High Conductivity). Jest to najczęściej używana miedź w konstrukcjach audio i można powiedzieć że punkt wyjścia do zastosować audio. Poziom zanieczyszczeń wynosi w tym przypadku już tylko 40-60 części na milion.
Miedź LGC - miedź długoziarnista lub LCC - długokrystaliczna - określenia te specyfikują miedź OFC. LGC i LCC przewyższa jakością tradycyjną miedź OFC.
Miedź OCC (Ohno Continous Casting) - technologia produkcji miedzi mająca na celu zmniejszenie ilości kryształów w przewodniku.
Miedź 6N - o czystości 99,99997%. Zanieczyszczenia tutaj to tylko 20 części na milion. Stosuje się ją w bardziej zaawansowanych konstrukcjach.

Podczas zakupu przewodu należy zwrócić uwagę czy na pewno mamy do czynienia z miedzią OFC. Często niektórzy sprzedawcy oferują nam kabel z "miedzi OFC" o przekroju 1,5mm2 lub 2,5mm2 w bardzo atrakcyjnej cenie 2 czy 3 zł /m – nie dajmy się zwieźć pozorom – gdy zobaczymy taką ofertę to na pewno nie będzie to OFC. Ceny przewodów z miedzi OFC zaczynają się od ok. 4-5 zł za 1,5mm i produkują je zawsze znani, markowi producenci.

Drugim materiałem często stosowanym jest srebro. Niektóre firmy nie uważają jednak srebra za odpowiedni przewodnik do zastosować audio - przykładem jest np. firma XLO. Argumentują m.in. większym niż w przypadku miedzi tzw. efektem naskórkowości. Inne firmy natomiast w najdroższych modelach przewodów stosują ten przewodnik z bardzo dobrymi rezultatami. Właściwości srebra to m.in. lepsze przewodnictwo (wyższe o 1% od miedzi) i mniejsza podatność na utlenianie. Nalot pojawiający się czasami na srebrnych przedmiotach to nie tlenek a siarczan srebra (spowodowany zanieczyszczeniem powietrza) który jest dobrym przewodnikiem więc nie wpływa ujemnie na dźwięk. Srebro charakteryzuje się lepszym przenoszeniem wyższych częstotliwości - szybszy i czystszy sopran, ale z drugiej strony odchudzonym basem. Dlatego większość producentów stosuje najczęściej miedź srebrzoną - która jest optymalnym rozwiązaniem. Także tutaj spotyka się różne czystości - w lepszej jakości przewodach stosuje się najczęściej srebro 4N.



Dlaczego czystość miedzi ma tak duże znaczenie? Sygnał biegnąc przez przewodnik powinien napotykać na swojej drodze jak najmniej przeszkód. W przypadku miedzi o małej czystości ilość zanieczyszczeń które musi "ominąć" jest duża, można powiedzieć wtedy że sygnał ma do pokonania istny slalom. W oczyszczonej miedzi elektrony biegną prosto do celu, dzięki czemu dźwięk nie zostaje zniekształcony. Istnieje jeszcze jeden argument. Zanieczyszczenia w miedzi to m.in. atomy tlenu. Powodują one utlenianie się w skutek czego powstaje tlenek miedzi który jest dużo słabszym przewodnikiem niż właściwa miedź. W ten sposób pogarsza się przewodność co w sposób oczywisty wpływa negatywnie na dźwięk.

Izolatory Na cenę kabli głośnikowych wpływa jednak nie tylko zastosowany przewodnik ale również izolator. Najlepszym dielektrykiem jest powietrze, niestety nie wymyślono jeszcze przewodu który w całości byłby izolowany powietrzem. W drogich przewodach stosuje się najczęściej teflon którego tzn. stała dielektryczna jest prawie dwa razy większa niż powietrza, ale z drugiej strony dwa-cztery razy mniejsza od typowych izolatorów jak poliuretan czy PVC (polichlorek winylu).

Efekt naskórkowości Efekt wynika z faktu, że niskie częstotliwości biegną szybciej wewnątrz, a sygnały o wyższych częstotliwościach bardziej na powierzchni przewodnika. Powoduje to powstanie przesunięcia fazowego spowodowanego zwiększoną rezystancją kabla przy większych częstotliwościach, co sprawia że dźwięk jest nieuporządkowany i pozbawiony spójności. Próbuje się z nim walczyć stosując dużą ilość cienkich żył przewodzących. Nie można jednak przesadzać - czym cieńsza żyła tym większa rezystancja. Co wyróżnia efekt naskórkowości - jest on mniejszy im mniejsza jest przewodność materiału, lub inaczej - im większa rezystancja przewodnika tym bardziej równomierny rozkład płynącego w nim prądu.

kolumny stereo sklep.rms.pl

Geometria kabla Założyciel jednej z najbardziej znanych na świecie firm zajmujących się produkcją kabli dla przemysłu audio - Rey Kimber wyznaje zasadę, że w przewodach audio ekran jest zbędny a nawet więcej szkodzi niż pomaga - zniekształcając sygnał. W swoich przewodach nie używa ekranów a zamiast tego odpowiednio dobiera geometrię przewodu oraz izolatory. Przewody Kimber-a są w ten sposób bardzo łatwo rozpoznawalne.

Jak przewód wybrać? Należy zdać sobie sprawę, że jeżeli nasz system audio nie jest tzw. dźwiękowo przezroczysty, neutralny (tak jak tory audio które notabene są horrendalne drogie) należy stosować w nim kable które w jakiś sposób wpływają, ingerują w dźwięk. Dla przykładu - jeżeli w systemie którego używamy kolumny grają dość ostrą górą a wzmacniacz na dodatek nie radzi sobie za dobrze z niskimi częstotliwościami to dźwięk z takiego zestawu przy zastosowanie neutralnych przewodów przyprawi nas o ostry ból głowy. Ratunku trzeba szukać w kablu z potężnym i najlepiej miękkim basem który dodatkowo nie będzie podkreślał góry a raczej wygładzi ją. Po takim zabiegu dźwięk powinien nabrać bardziej przyjaznego dla ucha charakteru, a dłuższe słuchanie nie powinno narazić nas na dodatkowe koszty wizyty u psychologa.
Morał z tego taki, że używanie neutralnych przewodów w sprzęcie audio jest uzasadnione tylko wtedy gdy nasz system jest równie neutralny. Nie każdy przewód jest dobry dla każdego systemu, dlatego należy indywidualnie dobierać go do każdego systemu.

Czy długość kabla wpływa na jakość? Tak, im krótszy kabel tym teoretycznie lepiej - ze względu na niższą rezystancję, oraz indukcyjność i pojemność. W praktyce jednak trudno zauważyć różnicę między przewodem różniącymi się 1m czy 2m.

Czy warto stosować bi-wiring? Jeśli zastosowane głośniki różnią się zasadniczo impedancją to tak. Inaczej lepsze efekty uzyskamy łącząc pojedynczym ale lepszym przewodem cały zestaw niż podwójnym ale gorszym.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież


RMS.PL to jeden z największych polskich technologicznych portali specjalistycznych o tematyce audio-video.

Portal jest prowadzony w całości przez pracowników sklep.RMS.pl
 
Początek strony