Technika rozpędza się coraz bardziej, rozpieszczając użytkowników coraz to nowszymi rozwiązaniami ułatwiającymi życie czy podnoszącymi jego jakość. Tempo rozwoju technologii jest tak szybkie, że większość użytkowników nie zdążyła się jeszcze dobrze zaznajomić z wieloma rozwiązaniami, a już powstają jego kolejne, jeszcze bardziej rewolucyjne wersje. Tak właśnie stało się z aptX.
Klasyczna, pierwsza wersja aptX stworzona została w latach osiemdziesiątych i święciła triumfy głównie w studiach nagraniowych i rozgłośniach radiowych. Dzisiaj kojarzona jest przede wszystkim z Bluetooth i spotykana głównie w amplitunerach, słuchawkach, a także w komputerach i smartfonach.
Czym tak właściwie jest aptX? To algorytm kompresji audio, zapoczątkowany i promowany przez amerykańskie przedsiębiorstwo Qualcomm, zajmujące się produkcją procesorów, systemów operacyjnych, techniką satelitarną i bezprzewodowym przesyłem danych. aptX promowane jest jako idealne rozwiązanie do osiągnięcia transmisji muzyki w pełnym zakresie pasma w jakości zbliżonej do tej, którą oferują płyty CD – nie jest to jednak jakość z nią równoznaczna, gdyż algorytmy stworzone przez Qualcomm wykorzystują kompresję, której celem jest minimalizacja opóźnień. Współczynnik kompresji pierwotnej, klasycznej wersji aptX wynosi 4:1 w stosunku do płyty CD przy przesyle danych z prędkością 352kbps.
„Zwykły” aptX przeżył już swoje najlepsze lata i teraz ustępuje miejsca kolejnej, nowej wersji z dopiskiem HD. Jak sugeruje sama nazwa algorytmu, jego kolejna odsłona wnosi zdecydowanie lepszą jakość dźwięku przez znaczną poprawę parametrów transmisji danych. Rozwój aptX jest ściśle związany ze wzrostem popularności plików Hi-Res Audio, dlatego też wersja HD obsługuje formaty o rozdzielczości do 24bit/48kHz, z zachowaniem współczynnika kompresji 4:1 i transferze zwiększonym do 576kbps, a to wszystko za pośrednictwem łączności Bluetooth. Dzięki temu jakość dźwięku urządzeń bezprzewodowych zbliża się do jakości brzmienia uzyskiwanego przez połączenie kablowe. W czasach, kiedy coraz częściej decydujemy się na poręczne, nieograniczające nas rozwiązania jest to zdecydowany plus, który zwalnia nas z podejmowania decyzji: „wygoda czy jakość?”.
Idea aptX HD brzmi niezwykle zachęcająco, ale aby móc z niej skorzystać, należy zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia. Ważny jest przede wszystkim hardware, a dokładniej: moduł CSR8675. Według konstruktorów zapewnia on optymalnie niski poziom stosunku sygnał-szum i zmniejszoną ilość zakłóceń (szczególnie w paśmie z zakresu od 10 do 20.000Hz, czyli tym, w granicach którego mieści się częstotliwość dźwięków wytwarzanych przez typowe kolumny czy słuchawki).
Konieczność posiadania wyżej wymienionego modułu, to w istocie znak, że aby cieszyć się dobrodziejstwami aptX HD należy zawczasu zaopatrzyć się w odpowiednie urządzenia zaopatrzone w chip od Qualcomma. Ponieważ chip ten stanowi oddzielny moduł urządzenia, nie ma tu mowy o przyszłych aktualizacjach oprogramowania czy „upscalingu” jak to bywa w przypadku wielu popularnych technologii i rozwiązań. Pocieszającym jest jednak fakt, że algorytmy aptX są wstecznie kompatybilne, zatem urządzenia wyposażone w najnowszą jego wersję będą działać poprawnie również z tymi o niższej specyfikacji.
O ile dziś nietrudno jest natknąć się na urządzenia wyposażone w moduł aptX, to jego wyższa wersja – aptX HD – dopiero raczkuje na rynku audio i można ją spotkać w niewielkiej, jednak wciąż rosnącej grupie urządzeń. Do tej pory najnowsza wersja algorytmu wspierana jest przez odtwarzacze przenośne Astell&Kern AK380, AK320, AK300 oraz AK70, a także bezprzewodowe słuchawki Audio Technica ATH-DSR9BT oraz ATH-DSR7BT. Za najnowszymi trendami podąża również Naim, co udowadnia w odtwarzaczach Uniti oraz Uniti 2.
aptX i aptX HD to jednak nie wszystkie znane wersje algorytmów Qualcomm. Wyróżnia się również wersje Enhanced aptX (wykorzystywane głównie w rozgłośniach radiowych, odpowiednie dla sygnałów AM, FM oraz DAB), aptX Life dedykowany mikrofonom bezprzewodowym oraz aptX Low Latency wykorzystywany głównie przy grach wideo, gdzie niezwykle ważna jest synchoronizacja dźwięku i obrazu.